MERDEKA!!

MERDEKA!!

Jumaat, 15 Ogos 2008

12 0gos 2008- Jejaka terjumpa artikel ni... memang ape yang penulis ni cakap.. korang bace... nilaikan sendiri... Sanggup kah melihat maruah bangsa sendiri di lelong oleh petualang bangsa?
UiTM Buka Untuk Non-Bumiputera
Dipetik dari http://www.akubetul.com

Heboh pasal Menteri Besar Selangor announced nak buka UiTM kepada non-bumi student. Hampir semua pihak slammed Tan Sri Khalid, kalau rajin pergi la search… Student UiTM, UiTM vice-chancellor Prof Datuk Seri Dr Ibrahim Abu Shah, Pak Menteri, tokoh-tokoh pendidik, malah Pak Lah pun kutuk pengumuman daripada Menteri Besar yang baru setahun jagong itu.

Aku tak faham kenapa lah Tan Sri Khalid bangang sangat buat announcement macam tu. Dah sah UiTM bukan bawah jagaan dia, bukan bawah kuasa kerajaan negeri dan bukan kuasa Menteri Besar. Adakah dia dan PKR desperate sangat inginkan sokongan masyarakat Chinese dan Indian sehingga menonjolkan kecetekan pengetahuan dengan buat cadangan sebegitu?

UiTM, seperti namanya… University Teknologi MARA adalah dibawah… MARA iaitu akronim kepada Majlis Amanah Rakyat. Ini aku copy dari website MARA:Majlis Amanah Rakyat (MARA), Agensi di bawah Kementerian Pembangunan Usahawan & Koperasi Malaysia, ditubuhkan pada 1 Mac 1966 di bawah Akta Parlimen sebagai sebuah badan berkanun hasil daripada resolusi Kongres Ekonomi Bumiputera pertama pada tahun sebelumnya.

Adalah menjadi kewajipan Majlis bagi memajukan, menggalakkan, memudahkan serta menjalankan pembangunan ekonomi dan kemasyarakatan dalam persekutuan dan khususnya dalam kawasan-kawasan luar bandar.OBJEKTIFMenggalak, membimbing, melatih dan membantu Bumiputera, khususnya di luar bandar, supaya menyertai dengan aktif dalam kegiatan perdagangan dan perusahaan ke arah membentuk masyarakat usahawan Bumiputera yang berdaya tahan, profesional dan kukuh.

So, tidak perlu lah bercerita pasal racist, pasal keistimewaan orang Melayu, mewujudkan persaingan di kalangan student bumiputera dan all other nonsense. Student bumiputera boleh pilih nak masuk lain-lain university awam atau university swasta jika mereka inginkan persaingan. UiTM milik MARA dan sila baca apa yang aku copy and paste diatas tu.

Fahamkan apa fungsi dan objective MARA. Kalau nak ubah UiTM kena ubah MARA atau tukar nama UiTM.Aku bukanlah fanatic yang bersungguh nak memperjuangkan hak keistimewaan bumiputera. Aku sedar hak keistimewaan ini juga menyumbang kepada kelemahan kita sekarang dalam beberapa bidang. Aku juga totally understand why other races question the privileges, since government selalu promote race unity but ketidaksamaan layanan mengikut kaum seolah-olah tidak memperlihatkan unity pun.Sebagai penutup aku letakan lirik lagu rasmi UiTM.

UiTM Dihatiku.
Wujudmu Di Sini Di Tanah Anak MerdekaBagai Obor Ilmu Memayungi Putera PuterinyaPelopor Hidup, Budaya Bangsa, Agama....
NegaraPembentuk Akhlak Manusia, Agar Jadi SempurnaKu Yang Melangkah Ke Sini Ingin Mempelajari Rahsia Di Muka Bumi Dengan Cara Hakiki
Tunjukkan Aku Jalan IlmumuUntuk Ku Menuju
Destinasi Cita-cita Negara Dan Bangsaku
Majulah Bangsa, Maju NegaraBerkat Usaha Jaya Mara
Kami Berikrar Akan Berjasa
Hingga Kita Berjaya….Demi BangsaWatikah Yang Ku Miliki
Kan KuSemat Di Hati
Janjiku Pada Pertiwi UntukMenabur BaktiKu
Sempurnakan Seikhlas Hati
Membela Negara
Doa Restu Ayah Bonda Ku
Untuk Mu Semua
UiTM Usaha Takwa Mulia

1 ulasan:

nalapambu berkata...

Isu2 yg kita pandang kecil seperti isu babi, DEB, Ketuanan Melayu dan akhir2 ini isu UiTM telah membuat kaum cina dan india marah kepada UMNO.

Tanpa sokongan kaum cina dan india boleh kah UMNO hidup?

UMNO di anggotai 100% oleh melayu. Sedangkan melayu telah berpecah kepada UMNO, PAS dan PKR.

PRK P.Pauh telah membukti kan bahawa UMNO TIDAK BOLEH HIDUP TANPA SOKONGAN KAUM CINA DAN INDIA.