MERDEKA!!

MERDEKA!!

Khamis, 27 September 2007

Sekadar Ingatan pada yang lupa..

Kempen Pilihanraya??

Waduh.. waduh...!!!
laporan dari SPR mengatakan ada 200,000 pengundi pos. Ini sebenarnya bukan undi pos tapi undi penipu umno untuk menangkan calon yang tinggal nyawa-nyawa ikan supaya menang dan boleh menipu rakyat lagi...
ingat parti kerajaan senang dapat undi ker kadang kadang pun sesak daaa kena pakai tipu 200,000 undi P.O.S (Penipu Orang Saja)...

Dalam interview dengan setiausaha SPR cakap kalau burukkan peribadi orang yang KUNUNNYA boleh membawa keburukan kepada negara diHALALkan...
Dalam erti kata lain, dia sebenarnya nak kata...kalau kutuk TGHj Hadi ka Anwar agen CIA dihalalkan...tapi kalau kutuk menteri umno RASUAH ka, bawak lari bini orang ka...rogol anak orang ka tu tak boleeehhh... memburukkan peribadi lawan namanya.

Rasanya SPR kena gak bagi guidelines buruk peribadi cam mana tuhhh... tapi kadang kalau nak cerita pasal sesuatu system, kengkadang melibatkan players juga... so masa citer pasal bad system kadang terciter gak pasal bad players... kalau cam ni, cam ne lak ek SPR weeeiii.

Guidelines dia...
1. memburukkan orang yang dikatakan boleh membawa keburukan kepada negara adalah digalakkan...chuntuh: Anwar agen CIA, TG Hj Hadi penyokong pengganas ka

2. memburukkan orang dengan isu yang tiada kaitan dengan isu negara adalah diharamkan...chuntuh: kata pidah Rasuah ka, menteri rogol anak orang, kawin lar , menyeleweng harta rakyat... Tak cukup dengan Tv, Paper, Pejabat-Pejabat Kerajaan, SPR pun diorang nak guna... nampak sangat takut kalah.
Kata semua orang boleh fikir yang mana baik dan buruk... Jadi apa yang nak ditakutkan... Kalau kitalah kita ignore je... allow SPR... tulung bukak mata sikit. Kita tidak mahu kutuk apa-apa... cuma kita harap diaorang ni bila bercakap tulung bukak mata sikit, kenapa geng pembangkang kalu... banyak sangat korang nak kontrol tapi kenapa bila puak umno pulak yang buat korang biarkan.
Kita tahulah umno tidak berminat bab-bab agama... tapi kenapa tiap kali siaran berita, mesti ada pihak media sama-sama kutuk pembangkang, tak relevan laa kunun, tak bertamaddun, mengambil kesempatan dan macam-macam lagi korang kutuk.
Lepas korang panggil dua tiga orang puak ni, kemudian buat kutukan ke atas pemimpin-pemimpin pembangkang... buleh pulak!!! SPR ini sebenarnya apa??? badan yang mengawasi perjalanan pilihanraya kaa atau badut sarkas parti umno/BN??? berterus terang aje ler...

korang jangan sampai kita ajar anak-anak kita bahawa korang memang tak ubah macam biawakkk, kalu korang biawakk pun ... biarlah korang saja yang biawakk... tak payah babitkan dengan rakyat jelata.(Nota: bahasa ikut stail NTV7... bole kan?)
SPR dah bagi warning pada parti pembangkang (PAS) kalau nak buat janji, buat janji yang boleh ditunaikan dalam keadaan semasa seperti kalau PAS menang dan PAS telah berjanji nak buat jamban curah untuk orang kampung, janji macam tu kira O.K.
Tapi kalau PAS berjanji akan memberi syurga pada orang undi PAS, ini dikira sebagai ugutan pada orang ramai.

Kesimpulannya kalau undi PAS masuk syurga, tak undi PAS tapi undi BN bermakna masuk neraka. Janji macam ni kira menakut-nakutkan orang ramai. Janji macam ni dikira janji tipu. Perbuatan ini melanggar undang-undang pilihanraya.
Sekiranya ada calon PAS berkata demikian, pihak lawan boleh ambil tindakan undang-undang selepas pilihanraya. Hello, macai-macai PAS, sila komen sikit tentang hal ini. Orang-orang kampung banyak yang dah kena tipu oleh PAS dengan janji syurga pada siapa yang undi PAS. Yang menipu pula tok lebai PAS yang berjubah dan berserban.

Tok-tok Lebai PAS yang selalu buat sembahyang hajat yang tunjuk-tunjuk alim tapi penipu besar. Tak ubah macam setan. Inilah contoh gaya orang umno menghentam pembangkang(PAS). Oooiii... korang tak malu kaa orang tengok sandiwara buduh korang. Sepatutnya SPR duduk tengah-tengah. Adakah PAS dilarang menyatakan kebenaran? Kalau ada hadis atau firman Allah yang jelas menjanjikan syurga, maka PAS tak boleh ajarkannya kepada orang ramai? Apa komen ko kalau penasihat agama UMNO kata BERDOSA kalau tak taat pada pemerintah???

Dalam pilihanraya 2004, Umno dah tak boleh janji menghentikan rasuah sebab mereka adalah bapak rasuah. PAS tak pernah janjikan syurga jika pangkah mereka. KeADILan pun tak pernah. DAP pun sama tak pernah. umno pun rasanya tak mampu nak janjikan syurga. begitu juga mca atau mic.
Tak tau laaa macammana unit fitnah umno boleh terfikir strategi nie??? diorang masih rasakan rakyat Malaysia nie sama macam zaman van penerangan masuk kampong ke??? aik!!! pasal ada sorang makcik yang kata PAS pernah janjikan syurga pada dia dulu dan sampai sekarang dia masih tak nampak pintu syurga dan jalan ke syurga... maka PAS dipersalahkan!!!

ini macam kita nak dengar kisah serius dari rumah bahagia je... sebab dah ada statistik yang menunjukkan janji syurga boleh pengaruhi pengundi...ada baiknya lepas ni PAS buat tajuk besar dalam harakah pangkah PAS masuk syurga...kompom!!! makin umno bawak tajuk nie makin orang nampak fitnah depa!!!

Kalau janji material sebelum pilihanraya contohnya pembangunan kawasan ini akan dimajukan jika Be End menang, bila dah menang ntah pegi mana. PAStu 5 tahun kemudian nak pilihanraya, janji lagi, nampak sangat pembohong. Macam kat Sabah derang kate Sabah akan maju 100 hari selepas pilihanraya, tapi dah 2 penggal derang pegang Sabah, jangankan nak berubah lagi teruk adalah... kaya... tapi kaya dengan hutang sama macam Kedah, Selangor, Melaka dll. PAStu nak tau satu lagi kat Kota Kinabalu bandar kecik tapi die punya jem macam KL.

Kalau tak percaya datang KK la, tak padan ngan keadaan bandar die... terutama bila orang nak pegi keja n balek keja. Jangan harap la be end pembohong dan penipu dan perasuah kuat ade la. Satu lagi derang punya wakil rakyat sume kaye-kaye belaka tak padan ngan tempoh derang pegang jawatan. Baru setahun 2 jer jadi wakil rakyat rumah mak aii beso gile baban.

Yang lebih-lebih tu lain kali cite lagi. Hehehe...tapi cuaca sekarang panas...panas...sesekali hujan...sekejap jer...lepas tu panas... panas...huhh... Punyalah tak terasanya bahang dah dekat pilihanraya ni, sampai ada rakan-rakan yang lupa nak register mengundi.
Tapi disebabkan hangatnya kempen Akademi Fantasia musim kedua, maka mereka pun pakat-pakat register ke 32999 supaya tak terlepas mengundi pelajar-pelajar Akademi Fantasia musim kedua... Hai... kempen yang bersalah kah... atau kita sendiri kot lupa priority???

Musim piliharaya ni ada baiknya juga jika kita luaskan pemikiran dengan membaca buku karya Pak Habib (Syed Hussain al-Attas). Buku beliau bukan kerana gaya bahasa dan fakta yang diutarakan, malah buku-buku beliau memerlukan garapan yang amat tinggi terhadap apa yang ditulisnya. Pak Habib memang kritikal dan nujumnya selalu mendebarkan ahli polotik yang jadi bahan tulisannya.

Buku-buku seperti ini amat baik untuk kita memahami politik, memahami yang tersirat dan tesurat dan paling penting memahami bahasa. Di bahagian awal bukunya, Pak Habib mengatakan "Ku tulis buku ini untuk Perdana Menteri ku, DR Mahadir Muhhamad, Pahlawan melayu abad ke-21" dan ada pantun melayu lama:- Ku tembak pelanduk, Rusa yang kena bila ku lihat Gajah yang mati. Bukankah pantun itu amat tinggi nilai firasatnya? bagi mereka yang mahu berfikir silalah beli buku ini di kebanyakan kedai buku.

Ada gambar-gambar yang padat dan cerita menarik antaranya tentang Osama ben Laden... semuga kita tak jadi pak turut, bersemangat jihad walhal hakikatnya kita jadi tali barut Amerika. Kadang kadang kita rasa kita dah buat amal makruf nahi mungkar, hakikatnya kita tembak/bunuh orang islam sendiri.
Kita bertelagah isu khilafiah tak habis-habis, orang kafir ada agenda sendiri... hati-hati.

Tiada ulasan: